- Warszawska Szkoła Doktorska
- Studia doktoranckie
IWC PAN zakwalifikował się do ostatniej, 3 Fazy programu NCBiR Magazynowanie Wodoru
Realizowany pod kierownictwem dr Andrzeja Morawskiego projekt „Bezpieczny hybrydowy zasobnik wodoru o wysokiej gęstości zmagazynowanej energii z ciągłym monitorowaniem szczelności” jest jednym z dwóch projektów, które zakwalifikowały się do decydującej fazy programu.
Projekt o łącznym budżecie ponad 8 mln zł pozwoli w ciągu 3 lat opracować komercyjną technologię wytwarzania wysokociśnieniowych zbiorników na gazowy wodór, przeznaczonych do samochodów osobowych.
Konstrukcja zbiornika przewiduje wykonanie uszczelnienia (linera) z tworzywa sztucznego, np. HDPE, i wzmocnienie go kompozytem węglowym w formie tzw rovingu. Dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań konstrukcyjnych, nominalne ciśnienie zbiornika (150 MPa) będzie dwukrotnie wyższe, niż w zbiornikach dostępnych obecnie na rynku. Są to pierwsze komory wysokociśnieniowe wykonywane w Instytucie w tej technologii.
Gotowe zbiorniki o różnych kształtach, w tym zbiornik cylindryczny.
Notatka prasowa:
https://filarybiznesu.pl/coraz-blizej-mobilnego-zasobnika-wodoru-do-zastosowania-w-pojazdach-na-wodor/a5110
Zbiornik, który przeszedł pozytywnie testy pod okiem ekspertów z NCBiR podczas ewaluacji projektu po fazie 2 – utrzymał ciśnienie 230 MPa bez zniszczenia.
Część kompozytowa opracowywana jest przy współpracy z polską firmą Wit-Composites. Sposób układania włókien na linerze ma kluczowe znaczenie dla wytrzymałości gotowego zbiornika.
Próbne owijanie linera rovingiem węglowym.
W ramach prac testowane są różne konstrukcje zbiorników, również o innym kształcie lub innym materiale linera.
Gotowe zbiorniki o różnych kształtach, w tym zbiornik cylindryczny.
W ramach projektu w Parku Innowacyjnym Unipress Celestynów powstało stanowisko do badań wytrzymałości zbiorników, pozwalające prowadzić zarówno próby odkształceniowe jak i zniszczeniowe.
Zbiornik po destrukcyjnej próbie ciśnieniowej.